Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našeho e-shopu. Pokud budete pokračovat v prohlížení, s použitím cookies souhlasíte.

27. 03. 2017

Začínáme běhat! Jak se připravit na první kilometry?

Běh je perfektní záležitost, která pomáhá pročistit hlavu od negativních myšlenek. Poté, co doběhnete do cíle, vás ovládne euforie. Jak se připravit na první kilometry a lze běháním zhubnout?

Jak a proč začít běhat?

Běh je jedním ze způsobů, jak si vylepšit postavu a vypadat lépe. Běh má velmi pozitivní účinky na centrální nervovou soustavu a kardiovaskulární systém.

Důvody, proč začít běhat:

- Běh zvyšuje výkon srdce a oběhové soustavy, což se následně projeví na výkonnosti srdce.

- Zvyšuje se okysličení krve a ke všem tkáním a orgánům se dostane mnohem více krve.

- Běh odbourá stres a nervové napětí. V důsledku stresu se během dne v organismu nahromadí odpadní látky a toxiny, které způsobují únavu. Běh je skvělým prostředkem, jak ze sebe všechny toxiny dostat ven.

- Běhání ve správném tempu je vhodným způsobem, jak zhubnout. V případě menší kondice stačí i rychlejší chůze.

- Běh posiluje imunitu. Zatížení organismu během aktivity snižuje množství cholesterolu v krvi. Zároveň se zmenšuje pocit hladu.

Jak začít běhat?

Pokud jdete běhat poprvé, je vhodné si vytyčit jako cíl dvacet až třicet minut, které budete kombinovat s rychlou chůzí. Postup opakujte alespoň čtyřikrát týdně. Postupem času začnete pozorovat zlepšení. Až později zvyšujte objem i intenzitu tréninků.

Možná se vám pro začátek bude zdát 30 minut hodně. Je vhodné se 5 minut před začátkem běhu mírně protáhnout, rozehřát, případně začít chůzí. Své tělo na běh protáhněte pouze pomalými cviky. Dalších pět minut pokračujte v klidném tempu. Při běhu se snažte dýchat nosem, využijete tak větší kapacitu plic.

Na konci běhu nezapomeňte zvolnit a přejít opět do rychlejší chůze. Pomocníkem pro určení správného tempa a hlídání tepové frekvence srdce je sporttester. Ten lze již v dnešní době propojit například s chytrou aplikací ve vašem mobilu. Sledování výsledků a zlepšení je skvělou motivací.

Vyberte si vhodné vybavení na běh

Běh vám pomáhá hubnout a formovat postavu. Aby se vám běhalo bez starostí, pořiďte si kvalitní běžeckou obuv a oblečení.

Na výběru běžecké obuvi si dejte záležet

Běžecká obuv je bezpochyby nejdůležitější součástí výbavy. S kvalitní obuví se vám bude pohodlně běhat, boty vás nebudou tlačit. Rozhodně si běžeckou obuv nekupujte na internetu, ale nejdříve  si ji vyzkoušejte v kamenném obchodě. Obuv vás nesmí tlačit a na noze musí být příjemná.

Při nákupu obuvi je podstatná správná velikost. Mnoho lidí si kupuje obuv, která sedí tak akorát. Bota při běhu však pracuje, a proto je vhodné vybírat si běžeckou obuv o půl čísla větší.

Běžecké oblečení

Na běh oceníte především pohodlné a funkční oblečení. Při běhu je potřeba být v maximální pohodě. V nepříznivém počasí je vhodné oblečení vrstvit. Pořiďte si kvalitní termoprádlo i termo bundu. Na běh jsou ideální sportovní legíny. Každý zdolaný kilometr vám to bude slušet a vy se budete cítit pohodlně. Legíny se dokonale přizpůsobí postavě a jejich funkční materiál je pro běhání ideální.

Doporučujeme tyto sportovní legíny:

 

 

Kde je nejlepší běhat a jak si sestavit běžecký plán?

Běhat se dá v každém terénu. Běhat můžete ve městech, v lese, na běžeckých tratích, ale i v přírodě - například po cestičkách v CHKO. Výběr místa je individuální záležitostí, především volíme místo, kde se nám běhá dobře. Ve městě si určitě nevybírejte lokality s vysokou koncentrací lidí a automobilů.

Sestavení běžeckého plánu

Tréninkový plán je velmi individuální záležitost. Každý plán by měl být sestaven v určitých cyklech. Nejčastěji se sestavuje čtyřtýdenní plán se třemi týdny intenzivního běhu a čtvrtým týdnem, který je odpočinkový. V plánu nezapomeňte mít jeden den v týdnu volný, aby se tělo zregenerovalo.

Co má obsahovat běžecký plán:

  • běh v nízké intenzitě
  • intervalový trénink na rovině a v kopcích
  • stupňovaný běh
  • výklusy
  • den volna na regeneraci
  • strečinky
  • posilovnu
  • speciální běžecká cvičení

Chcete také začít běhat? Neodkládejte to na pondělí, úterý... začněte hned. Jaký bude váš první cíl a máte potřebnou výbavu?